روانشناسی سازمانی
دغدغه ها،فرصت ها و تهدیدها؛ از کارمندان تا مدیریت
با نگاهی سادهانگارانه میتوان اینگونه تصور کرد که کافیست حرفهای سودآور باشد تا آن را یک شغل موفق بنامیم، بدون شک سودآوری راه را برای رشد هموار میکند و شما را در بازار رقابت تجاری نگه میدارد؛ اما لازم به ذکر است که سودآوری در تجارت به عوامل مختلفی وابسته است ازجمله تهیه و به دست آوردن یک محصول خوب٬ دوم تیمی که قادر باشند با یکدیگر تعاملی سازنده داشته باشند همچنین کارمندانی با انگیزه، حرفهای و توانمند که در راستای اهداف سازمان با اشتیاق گام بردارند.
تشخیص و برطرف کردن تعارضات و مشکلات چه در سطح افراد و چه در سطح سازمان از جمله دیگر مواردی است که در رشد و ترقی حرفه نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
روانشناسی سازمانی علمی است که به مطالعه رفتار انسانها در محیط کاریشان میپردازد. تمرکز ما روی ارزیابی فعالیتها در سطح فردی ، تیمی یا گروهی و سازمانی است و با کمک این بررسیها تلاش ما بر بهبود روند شغل و بهزیستی افراد در محیط کار خواهد بود.
خدمات روانشناسی سازمانی شامل چه اموری میشود؟
تلاش مشاورین در حیطه روانشناسی سازمانی تمرکز بر دست کم یکی از چند مورد زیر است:
آموزش و توسعه:
متخصصین در این زمینه تلاش میکنند تا تواناییهای مورد نیاز در افراد برای اداره هر قسمت از کار را مشخص کرده، این تواناییها را پرورش داده و در نهایت برنامههایی برای ارزیابی این تمرینات در نظر گیرند.
انتخاب کارمندان شایسته:
این حیطه شامل توسعه اموری است که به انتخاب افراد متناسب با شغل میپردازد، همچون برگزاری آزمونها و یا مصاحبههایی که به تشخیص بهتر مشاوران کمک میکند.
ارگونومیک (محیط فیزیکی کار) :
این بخش شامل طراحی تجهیزات و وسایل مورد نیاز محیط سازمان است که کارمندان احساس آرامش را چه در سطح روانی و چه در سطح جسمی تجربه کنند، تا حد امکان از میزان صدمات احتمالی کاسته شود و در عوض عملکرد به بیشترین میزان خود برسد.
مدیریت اجرایی: روانشناسان سازمانی که در این زمینه فعالیت میکنند تلاش میکنند تا بر عملکرد کارکنان نظارت جامعی به عمل آورند و ارزیاب امور را همواره در دست داشته باشند.
زندکی شغلی:
تمرکز مشاور روانشناسی سازمانی در این قسمت بیشتر بر رشد و توسعه رضایت شغلی افراد است تا ازین رو بهرهوری نیز افزایش یابد. یک روانشناس صنعتی سازمانی که در این حیطه فعالیت دارد بایستی راههایی بیافریند تا شغل افراد برای ایشان پاداشهایی درخور داشته باشد و یا برنامههایی را طراحی و اجرا کند که کیفیت زندگی شغلی افراد را در محیط کار بهبود بخشد.
رشد، توسعه و پیشرفت سازمان:
این زمینه شامل کمک به توسعه کل سازمان از طریق افزایش سودمندی ، بازطراحی محصولات تولیدی و کمک به توسعه ساختار سازمان میباشد.
طراحی محصول:
برخی روانشناسان صنعتی و سازمانی در زمینه طراحی محصولات به گونهای که بیشتر نیاز مصرف کننده را تامین کند، فعالیت میکنند.
آزمودن کارکنان:
اصول روانشناسی و همچنین آزمونهایی که توسط مشاورین روانشناسی سازمانی انجام میشود اغلب میتواند به انتخاب بهترین کاندید برای هر شغل بطور جداگانه کمک کند.
رهبری:
در این زمینه تلاش ما بر این است که با بوجود آوردن راهبردهای بهتر و جایگزین کردن آنها با روشهای قدیمی به رهبران سازمان کمک کنیم تا در برنامهریزی و مدیریت امور کارمندان به صورت تیمی یا فردی عملکرد بهتری داشته باشند و در صورت نیاز به پرورش مدیرانی جدید بپردازیم.
عملکرد در محیط کار:
روانشناسان سازمانی میکوشند تا با بررسی رفتار افراد در محیط کار برای آنها فضایی فراهم آورند که در کارمندان بتوانند نهایت توان خود را بکار گیرند. پیشنهادهای متنوع در حوزههای مختلف سازمان به کارکنان باعث افزایش خلاقیت و کاهش سوخت انرژی آنها میشود. کارکنان میتوانند در زنجیرهای کارآمد تغییر موقعیت دهند.
انگیزه کارکنان:
متخصصان موظفند از اصول روانشناسانه به گونهای بهره گیرند که سطح انگیزه در کارکنان سازمان همواره متناسب باقی بماند.
در چه صورت خدمات روانشناسی سازمانی و صنعتی مورد نیاز قرار میگیرند؟
در صورتی که :
استراتژیهای آموزشی شما متناقض هستند و به درستی پاسخگوی نیاز شما نیستند
احساس میکنید کارکنان انگیزه کافی برای هدایت امور و انجام مسئولیتهایی که به آنها واگذار شده است را ندارند
تکنیکهایی که برای ارزیابی افراد استفاده میکنید کارآمد نیستند
دائما کارکنان را از دست میدهید یا به اجبار اخراجشان میکنید و کارکنین جدید استخدام میکنید
در استخدام و امور مصاحبه و آزمون با مشکلاتی رو به رو هستید
رضایت کارکنان در سطح پایینی قرار دارد
میزان همدلی در کارکنان شما کم است ونسبت به کار، همکاران و محیط کار بیتفاوت هستند
عملکرد کلی سازمان از حد انتظار شما کمتر است
همچنین در مواقعی که نیاز به تعدیل در نیروهای سازمان دارید یا به یکباره قصد در گسترش سطح حرفه خود دارید و …
در نهایت ..
نگاهی روانشناسانه به مشکلات، میتواند به رشد خلاقیت کارکنان در عین در نظر گرفتن نیازهای فردی پرسنل کمک کند. از طرفی راهحلهایی که برای برطرف کردن نگرانیها و مشکلات کارمندان ارائه میکنید احتمالا کافی بنظر شما میرسد اما از سمت کارمندان با مقاومت مواجه خواهید بود و احتمالا درمانده خواهید شد.
کمک گرفتن از خدمات روانشناس سازمانی در این زمینه که میتواند نحوه و روند استخدام را ارزیابی کند درگیری شما با این مساله را به گونه قابل توجهی کاهش خواهد داد. بر خلاف فردی که این دانش را ندارد، یک روانشناس میتواند علاوه بر تمرکز روی مشکلی که باعث نگرانی شده، تمرکزش را بر روی نیاز به احترام، عزت نفس و اثربخشی و در نتیجه رشد و نیرومندسازی فرد بگذارد.
ما بر این باوریم که «فرد درست به اندازه کل سازمان اهمیت دارد» از این رو تمرکز بر روی نیازها و شخصیت افراد باعث رشد فردی و در نتیجه باعث رشد و ارتقا کل سازمان خواهد بود.
روانشناسی سازمانی
دغدغه ها،فرصت ها و تهدیدها؛ از کارمندان تا مدیریت
با نگاهی سادهانگارانه میتوان اینگونه تصور کرد که کافیست حرفهای سودآور باشد تا آن را یک شغل موفق بنامیم، بدون شک سودآوری راه را برای رشد هموار میکند و شما را در بازار رقابت تجاری نگه میدارد؛ اما لازم به ذکر است که سودآوری در تجارت به عوامل مختلفی وابسته است ازجمله تهیه و به دست آوردن یک محصول خوب٬ دوم تیمی که قادر باشند با یکدیگر تعاملی سازنده داشته باشند همچنین کارمندانی با انگیزه، حرفهای و توانمند که در راستای اهداف سازمان با اشتیاق گام بردارند.
تشخیص و برطرف کردن تعارضات و مشکلات چه در سطح افراد و چه در سطح سازمان از جمله دیگر مواردی است که در رشد و ترقی حرفه نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
روانشناسی سازمانی علمی است که به مطالعه رفتار انسانها در محیط کاریشان میپردازد. تمرکز ما روی ارزیابی فعالیتها در سطح فردی ، تیمی یا گروهی و سازمانی است و با کمک این بررسیها تلاش ما بر بهبود روند شغل و بهزیستی افراد در محیط کار خواهد بود.
خدمات روانشناسی سازمانی شامل چه اموری میشود؟
تلاش مشاورین در حیطه روانشناسی سازمانی تمرکز بر دست کم یکی از چند مورد زیر است:
آموزش و توسعه:
متخصصین در این زمینه تلاش میکنند تا تواناییهای مورد نیاز در افراد برای اداره هر قسمت از کار را مشخص کرده، این تواناییها را پرورش داده و در نهایت برنامههایی برای ارزیابی این تمرینات در نظر گیرند.
انتخاب کارمندان شایسته:
این حیطه شامل توسعه اموری است که به انتخاب افراد متناسب با شغل میپردازد، همچون برگزاری آزمونها و یا مصاحبههایی که به تشخیص بهتر مشاوران کمک میکند.
ارگونومیک (محیط فیزیکی کار) :
این بخش شامل طراحی تجهیزات و وسایل مورد نیاز محیط سازمان است که کارمندان احساس آرامش را چه در سطح روانی و چه در سطح جسمی تجربه کنند، تا حد امکان از میزان صدمات احتمالی کاسته شود و در عوض عملکرد به بیشترین میزان خود برسد.
مدیریت اجرایی: روانشناسان سازمانی که در این زمینه فعالیت میکنند تلاش میکنند تا بر عملکرد کارکنان نظارت جامعی به عمل آورند و ارزیاب امور را همواره در دست داشته باشند.
زندکی شغلی:
تمرکز مشاور روانشناسی سازمانی در این قسمت بیشتر بر رشد و توسعه رضایت شغلی افراد است تا ازین رو بهرهوری نیز افزایش یابد. یک روانشناس صنعتی سازمانی که در این حیطه فعالیت دارد بایستی راههایی بیافریند تا شغل افراد برای ایشان پاداشهایی درخور داشته باشد و یا برنامههایی را طراحی و اجرا کند که کیفیت زندگی شغلی افراد را در محیط کار بهبود بخشد.
رشد، توسعه و پیشرفت سازمان:
این زمینه شامل کمک به توسعه کل سازمان از طریق افزایش سودمندی ، بازطراحی محصولات تولیدی و کمک به توسعه ساختار سازمان میباشد.
طراحی محصول:
برخی روانشناسان صنعتی و سازمانی در زمینه طراحی محصولات به گونهای که بیشتر نیاز مصرف کننده را تامین کند، فعالیت میکنند.
آزمودن کارکنان:
اصول روانشناسی و همچنین آزمونهایی که توسط مشاورین روانشناسی سازمانی انجام میشود اغلب میتواند به انتخاب بهترین کاندید برای هر شغل بطور جداگانه کمک کند.
رهبری:
در این زمینه تلاش ما بر این است که با بوجود آوردن راهبردهای بهتر و جایگزین کردن آنها با روشهای قدیمی به رهبران سازمان کمک کنیم تا در برنامهریزی و مدیریت امور کارمندان به صورت تیمی یا فردی عملکرد بهتری داشته باشند و در صورت نیاز به پرورش مدیرانی جدید بپردازیم.
عملکرد در محیط کار:
روانشناسان سازمانی میکوشند تا با بررسی رفتار افراد در محیط کار برای آنها فضایی فراهم آورند که در کارمندان بتوانند نهایت توان خود را بکار گیرند. پیشنهادهای متنوع در حوزههای مختلف سازمان به کارکنان باعث افزایش خلاقیت و کاهش سوخت انرژی آنها میشود. کارکنان میتوانند در زنجیرهای کارآمد تغییر موقعیت دهند.
انگیزه کارکنان:
متخصصان موظفند از اصول روانشناسانه به گونهای بهره گیرند که سطح انگیزه در کارکنان سازمان همواره متناسب باقی بماند.
در چه صورت خدمات روانشناسی سازمانی و صنعتی مورد نیاز قرار میگیرند؟
در صورتی که :
استراتژیهای آموزشی شما متناقض هستند و به درستی پاسخگوی نیاز شما نیستند
احساس میکنید کارکنان انگیزه کافی برای هدایت امور و انجام مسئولیتهایی که به آنها واگذار شده است را ندارند
تکنیکهایی که برای ارزیابی افراد استفاده میکنید کارآمد نیستند
دائما کارکنان را از دست میدهید یا به اجبار اخراجشان میکنید و کارکنین جدید استخدام میکنید
در استخدام و امور مصاحبه و آزمون با مشکلاتی رو به رو هستید
رضایت کارکنان در سطح پایینی قرار دارد
میزان همدلی در کارکنان شما کم است ونسبت به کار، همکاران و محیط کار بیتفاوت هستند
عملکرد کلی سازمان از حد انتظار شما کمتر است
همچنین در مواقعی که نیاز به تعدیل در نیروهای سازمان دارید یا به یکباره قصد در گسترش سطح حرفه خود دارید و …
در نهایت ..
نگاهی روانشناسانه به مشکلات، میتواند به رشد خلاقیت کارکنان در عین در نظر گرفتن نیازهای فردی پرسنل کمک کند. از طرفی راهحلهایی که برای برطرف کردن نگرانیها و مشکلات کارمندان ارائه میکنید احتمالا کافی بنظر شما میرسد اما از سمت کارمندان با مقاومت مواجه خواهید بود و احتمالا درمانده خواهید شد.
کمک گرفتن از خدمات روانشناس سازمانی در این زمینه که میتواند نحوه و روند استخدام را ارزیابی کند درگیری شما با این مساله را به گونه قابل توجهی کاهش خواهد داد. بر خلاف فردی که این دانش را ندارد، یک روانشناس میتواند علاوه بر تمرکز روی مشکلی که باعث نگرانی شده، تمرکزش را بر روی نیاز به احترام، عزت نفس و اثربخشی و در نتیجه رشد و نیرومندسازی فرد بگذارد.
ما بر این باوریم که «فرد درست به اندازه کل سازمان اهمیت دارد» از این رو تمرکز بر روی نیازها و شخصیت افراد باعث رشد فردی و در نتیجه باعث رشد و ارتقا کل سازمان خواهد بود.